|
|
|
Titel |
Authentieke kunsteducatie |
Auteur |
R. van Gerwen, ... [et al.] |
Plaats van uitgave |
Utrecht |
Uitgever |
Cultuurnetwerk Nederland |
Jaar van uitgave |
2011
|
Reeks |
Cultuur + educatie
;
31 |
ISBN |
978-90-6997-135-3
|
Annotatie |
128 p. : afb., fig. ; 24 cm. - Met lit. opg.
|
|
Trefwoorden |
kunsteducatie op school, lesmethoden, muziekeducatie, pedagogiek, beoordeling, vernieuwing, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm) |
|
Samenvatting In vijf bijdragen wordt de balans opgemaakt van authentiek leren in de kunstvakken. Folkert Haanstra geeft een stand van zaken van authentieke kunsteducatie. Hij beschrijft het begrip en de uiteenlopende betekenissen die er aan worden toegekend. Judith Gulikers beschrijft authentiek beoordelen, het belang ervan in het onderwijs en de cruciale rol van leerlingpercepties hierin. Lucy Green schrijft dat popmuziek in het curriculum is opgenomen, maar dat dit niet betekent dat het muziekonderwijs daarmee voor de leerlingen echt en betekenisvol is geworden. Brent Wilson schrijft over authentieke kunstervaringen, waarbij de interesses, ideeën en voorkeuren gelijkwaardig zijn en met als kenmerk discussie, onderhandeling, uitwisseling, aanmoediging en vooral: vrijwilligheid. Het laatste artikel is van filosoof Rob van Gerwen, die zich afvraagt of authenticiteit waargenomen kan worden, wat men dan waarneemt en welke criteria men daarbij hanteert. Deze vragen zijn van het grootst mogelijke belang voor een goed begrip van de manier van omgaan met kunstwerken van allerlei soort. |
|
|
|
|