|
|
|
Titel |
Omdat lezen loont : op naar effectief leesonderwijs in Nederland |
Auteur |
Y. van Dijk, M.-J. Klaver, E. Stronks, M. Hamel |
Plaats van uitgave |
Huizen |
Uitgever |
Pica |
Jaar van uitgave |
2022
|
ISBN |
9789493209824
|
Annotatie |
234 p.
|
|
Trefwoorden |
lezen, leesbevordering, kinderen, jongeren, onderwijs, onderzoek, Nederland |
Samenvatting Nederlandse leerlingen lezen steeds minder goed. Hoe kan het dat jongeren in Nederland behoren tot de slechtste en minst gemotiveerde lezers ter wereld? Ca 25 procent van de jongeren loopt risico op laaggeletterdheid in Nederland, zo tellen de auteurs. Terwijl het elders, waar digitale media net zo oprukken in jongerenculturen, wél lukt om jongeren leesvaardig te maken. In dit boek analyseren leerlingen, studenten, leraren, schoolbestuurders, lerarenopleiders, bibliotheekmedewerkers, onderwijsinspecteurs, schrijvers, columnisten, wetenschappers en beleidsmakers de oorzaken van de Nederlandse leescrisis. Ook presenteren zij oplossingen. Samen laten ze zien hoe effectief leesonderwijs ertoe leidt dat jonge burgers willen en kunnen lezen. |
|
|
|
|
|