|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Erfgoededucatie en de omgang met emoties : themanummer Cultuur+Educatie |
Auteur |
P. de Bruijn, M. Huisman, A. Neele, H. Dibbits, J. Vroemen, ... [et al.] |
Tijdschrifttitel |
In: Cultuur + educatie. 19(2020)55(.4-150) |
|
Trefwoorden |
erfgoededucatie, cultureel erfgoed, emoties, leerlingen, docenten, kunsteducatie, maatschappelijk belang, sociale vraagstukken, sociale veranderingen, geschiedenis, Nederland, onderzoek, tijdschriftartikelen (vorm), themanummers (vorm) |
![](images/link.jpg) |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting Dit themanummer heeft als thema erfgoededucatie en de omgang met emoties. Dat erfgoed een bron van conflicten kan zijn, is een aspect dat in een steeds diversere samenleving vaker op de voorgrond treedt. Hoe is dit te verenigen met het maatschappelijk belang van erfgoedonderwijs, dat juist vaak wordt verbonden aan het bevorderen van gemeenschappelijkheid en respect voor erfgoed in het heden? Nieuwe methodieken benadrukken mede om die reden het belang van reflectie en kritisch (historisch) redeneren, maar dat lijkt weer haaks te staan op de maatschappelijke doelen. Hoe kunnen we in erfgoededucatie een balans vinden tussen sociale binding en kritische reflectie? Welke rol spelen gevoelige onderwerpen hierbij? In de zes artikelen een reflectie op deze vragen. |
|
|
|
|