dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Uitgevers en auteurs in de marge van de markt : onderzoek naar de marginale positie op de literatuurmarkt van kleine uitgeverijen en naar de consequenties voor auteurs die alleen via hen publiceren
Auteur M. Schoonhoven
Plaats van uitgave Groningen
Jaar van uitgave 1989
Annotatie 62 p. ; 30 cm. - Met lit. opg.
Doctoraalscriptie Rijksuniversiteit Groningen
Trefwoorden scripties (vorm), Nederland, letterenbeleid, literatuur, schrijvers, uitgeverijen, arbeidsmarkt


Samenvatting
Kleinen uitgeverijen en de auteurs die alleen via dit circuit publiceren zijn zich bewust van de macht die de gevestigde instellingen uitoefenen op de literaire markt. Voor kleine uitgevers is het lastig hier tussen te komen. Ze hebben te weinig geld voor publiciteit en krijgen daardoor minder aandacht van de media. Hun schrijvers worden vaak laag gehonoreerd en hebben geen recht op aanvullende beurzen van het Fonds voor de letteren. De problemen van kleine uitgevers worden geschetst aan de hand van gegevens over onder andere het inkomen en de beroepspositie van literaire auteurs, de afname op de literatuurmarkt (lezers, leners en kopers) en het beleid van de overheid op het gebied van de letteren.