dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Sturen op begrip : effectief leesonderwijs in Nederland. Rapportage aan de Vaste 2e Kamer Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Auteur P. van den Broek, A. Helder, Chr. Espin, M. van der Liende
Plaats van uitgave Leiden
Uitgever Universiteit Leiden
Jaar van uitgave 2021
Annotatie 38 p.
Trefwoorden lezen, leesbevordering, vrijetijdsbesteding, jongeren, jongerencultuur, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm)


Samenvatting
Uit de Staat van het Onderwijs 2020 blijkt dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren al jaren daalt en uit onderzoek van de OECD blijkt dat bijna een kwart van de 15-jarigen problemen met basaal leesbegrip heeft. De resultaten van andere (inter)nationale toetsen bevestigen dit beeld. Naar aanleiding daarvan heeft de Tweede Kamer op 23 juni 2020 unaniem de motie Rog c.s. (Kamerstuk 31 293, nr. 528) aangenomen, waarin wordt voorgesteld onderzoek te (laten) doen naar de oorzaken van de afgenomen leesvaardigheid van leerlingen in het funderend onderwijs en advies uit te brengen over de noodzakelijke interventies om de leesvaardigheid weer op peil te brengen. De commissie voor OCW heeft vervolgens besloten om dit onderzoek als thema op de kennisagenda extern te laten uitvoeren. In deze rapportage wordt verslag gedaan van de uitkomsten van ditonderzoek.