dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Mediamonitor 2022
Auteur J. Scholtens, J. Slabbekoorn, E. Lauf
Plaats van uitgave Hilversum
Uitgever Commissariaat voor de media
Jaar van uitgave 2022
Reeks Mediamonitor
Annotatie 61 p.
Trefwoorden mediabeleid, massamedia, publieke omroep, kijk- en luistergedrag, internet, leeftijdsgroepen, Mediawet, corona, Nederland, vergelijkend onderzoek (vorm), onderzoeksrapporten (vorm)


Samenvatting
Tijdens het eerste jaar van de coronacrisis profiteerden de televisiezenders van een toenemende vraag naar nieuws- en actualiteiten, maar in 2021 daalde het dagelijkse gebruik opnieuw. In 2018 liet nog 42 procent van 20- tot 29-jarigen zich door nieuws en actualiteiten informeren via de televisiezenders. In 2021 is dat nog maar 33 procent. Onder de 65-plussers is dat nog altijd 8 van de 10. Tegelijk neemt onder alle leeftijdsgroepen het gebruik van video-ondemanddiensten toe. De trend van digitalisering zet door en heeft tijdens decoronacrisis een verdere boost gekregen. Sociale media worden door jongeren op dagelijkse basis meer gebruikt dan de televisie- en radiozenders of online nieuwsmedia.