|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Kansenongelijkheid in Nederland |
Auteur |
B. ter Weel, H. Bussink, N. Koeman |
Corporatieve auteur |
SEO |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Uitgever |
SEO |
Jaar van uitgave |
2023
|
Annotatie |
43 p.
|
|
Trefwoorden |
kinderen, kunst, cultuurdeelname, musea, muziek, theater, lezen, sociaal-economische positie, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), enquêtes (vorm) |
![](images/link.jpg) |
Samenvatting Dit rapport is een vervolgstudie op een eerder onderzoek 'Gevolgen van kansenongelijkheid in Nederland' (2022). Het vervolgonderzoek brengt verschillen in hulpbronnen thuis in beeld met een enquête onder kinderen uit groep 5 van basisscholen in Nederland. Het gaat om ontwikkelmogelijkheden, zoals de mogelijkheid om boeken te lezen en musea te bezoeken, om ontspanningsmogelijkheden, zoals sporten en op vakantie gaan, en om voorzieningen thuis, zoals een dagelijks ontbijt en het hebben van een eigen kamer. In 2023 is ook gevraagd naar (financiële) stress in gezinnen. Er bestaan grote verschillen in hulpbronnen die correleren met schoolprestaties. Daarnaast groeien kinderen op in wijken met verschillende niveaus van leefbaarheid die ook een bron van kansenongelijkheid blijken te zijn. Doorrekening van deze verschillen toont een effect op het latere inkomen. Beleidsopties om vooral ontwikkel- en ontspanningsmogelijkheden te vergroten lijken kansrijk om kansen meer gelijk te maken voor jonge kinderen en zo inkomensverschillen te verkleinen. |
|
|
|
|