|
|
|
Titel |
Rapportage boekenbranche meting 62 : Hoe kun je lezen het beste stimuleren? [Nederlanders voelen urgentie leesbevordering] |
Auteur |
E. Nagelhout, L. Qing, G. Richards |
Corporatieve auteur |
Koninklijke vereniging van het boekenvak |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Uitgever |
Intomart Gfk, Koninklijke vereniging van het boekenvak |
Jaar van uitgave |
2022
|
Annotatie |
40 p.
|
|
Trefwoorden |
boekenvak, boeken, verkoop, lezen, leesbevordering, non-fictie, fictie, markt, statistieken (vorm), Nederland |
|
Samenvatting Het lezen van boeken heeft een positief imago onder de Nederlanders: lezen wordt gezien als ontspannend, verrijkend en leerzaam. Toch besteedt een aanzienlijk deel – 58% – van de Nederlanders minder tijd aan lezen dan ze zouden willen. De belangrijkste reden hiervoor is tijdsgebrek: 44% van de respondenten geeft aan dat het hebben van te weinig tijd een drempel is om te gaan lezen. Wat doen ouders van jonge kinderen zelf om hun kinderen te stimuleren om te gaan lezen? Of vinden ze dat meer een taak voor scholen? En wat voegen campagnes als de Kinderboekenweek toe? |
|
|
|
|