dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Gevolgen van kansenongelijkheid in Nederland : welke beleidsopties zijn er?
Auteur B. ter Weel, H. Bussink, N. Koeman
Corporatieve auteur SEO
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever SEO
Jaar van uitgave 2022
Annotatie 36 p.
Trefwoorden kinderen, kunst, cultuur, musea, muziek, theater, lezen, sociaal-economische positie, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), literatuuronderzoek (vorm), enquêtes (vorm)


Samenvatting
Ieder kind heeft het recht om te dromen over later. Maar als er thuis geen geld is, je woonwijk onveilig is en je de wereld om je heen niet kunt ontdekken, kun je als kind bijna niet dromen over later. Een achterstand die je je leven lang zelden meer inloopt. Ook in Nederland zijn de kansen ongelijk verdeeld. Scholen en wijkteams zouden een rol kunnen spelen in het stimuleren van lezen, het regelmatig bezoeken van musea en theaters en het aanbieden van muziekles. Dit onderzoek brengt verschillen in hulpbronnen thuis in beeld met een enquête onder kinderen uit groep 5 van basisscholen in Nederland. Het onderzoek bestaat uit een literatuuroverzicht aangevuld met een enquête onder leerkrachten.