dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel [Marktanalyse GfK (tot en met week 16) en consumentenonderzoek]
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever CPNB
Jaar van uitgave 2020
Annotatie 11 p.
Trefwoorden boekenvak, inkomsten, consumenten, internet, corona, crisis, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), statistieken (vorm)


Samenvatting
Na de eerste week van de Boekenweek zijn steeds meer voorzorgsmaatregelen in verband met het coronavirus geadviseerd. Er zijn daardoor bij fysieke boekwinkels sindsdien minder boeken verkocht dan voor de Coronaperiode; na de Boekenweek zijn de weekcijfers in vergelijking tot dezelfde periodes 2017, 2018 en 2019 niet zo laag geweest. Op het ‘dieptepunt’ van de offline markt tot nu toe – twee weken na de Boekenweek – was de afzet circa 40 procent kleiner dan tijdens een vergelijkbare periode in 2019 en de omzet circa een derde kleiner. Ondanks dat is de cumulatieve omzet in 2020 hoger, mede door de goede start van het jaar. Na twee weken met coronamaatregelen werden er meer boeken via online kanalen verkocht dan in de fysieke boekwinkels, dat is niet eerder voorgekomen.