dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel [Evaluatieonderzoek Méér Muziek in de Klas]
Auteur B. Schrijen, R. Slob, M. van Haeren
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever Boekmanstichting
Jaar van uitgave 2020
Annotatie 9 + 28 +8 + 6 + 15 p.
Trefwoorden muziekeducatie, cultuuroverdracht, convenanten, basisonderwijs, pedagogische academies, pedagogiek, docenten, leerlingen, samenwerking, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), evaluatie (vorm)


Samenvatting
Stichting Méér Muziek in de Klas zet zich in om alle basisschoolkinderen in Nederland structureel muziekonderwijs te laten krijgen. Dat doet de stichting langs drie lijnen: door het opzetten van lokale samenwerkingsverbanden tussen alle bij muziekonderwijs betrokken partijen ('regionale verankering'), door het laten zien van het belang van muziekonderwijs met programma's als Het Kerst Muziekgala of de Lang Leve de Muziek Wedstrijd ('bewustwording'), en door (toekomstige) leerkrachten op diverse manieren te ondersteunen bij het geven van muziekonderwijs ('deskundigheidsbevordering'). In 2019 vroeg Méér Muziek in de Klas de Boekmanstichting haar inspanningen op deze drie programmalijnen te evalueren, en te komen tot zo concreet mogelijke aanbevelingen om deze verder aan te scherpen. De resultaten van dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door middel van focusgroepen, expertinterviews en surveyonderzoek, zijn verwerkt in vier artikelen. In de eerste drie artikelen gaan de auteurs in op de drie programmalijnen van Méér Muziek in de Klas ( 'Akkoorden in majeur : regionale verankering' ; 'Een verhaal met volume : bewustwording' ; 'Crescendo van kennis : deskundigheidsbevordering'). Het vierde artikel bevat tien toekomstgerichte aanbevelingen. Een afzonderlijke bijlage bevat een uitgebreidere toelichting op het onderzoek, alsook een overzicht van gesprekspartners en de gebruikte vragenlijsten.