dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Het belang van de bewuste bezoeker : varianten van interactiviteit in Nederlandse musea
Auteur M. de Vries
Plaats van uitgave Amsterdam
Jaar van uitgave 2018
Annotatie 93 p.
Masterscriptie Museum Studies, Universiteit van Amsterdam
Trefwoorden musea, museumeducatie, publiek, cultuurdeelname, beleving, Nederland, case-studies (vorm), scripties (vorm)



Samenvatting
De hoofdvraag van dit onderzoek is: Wat is interactiviteit, hoe verhoudt zich dit tot de actieve en bewuste bezoeker en hoe uit zich dit in de praktijk in Nederlandse musea? De Vries deelt interactiviteit in drie categorieën; fysieke, mentale en sociale interactiviteit en toetst deze kenmerken in 16 musea. Aan de hand van deze case studies concludeert zij: In sommige musea is er ruimte voor verbeteringen, in andere moet heel anders gekeken worden naar de interactie tussen bezoeker en museum, en aantal musea fungeren als goed voorbeeld van veel interactie op elk gebied. In de praktijk is te merken dat de meeste musea zeker bezig zijn met interactie tussen bezoeker en museum, maar dat er nog veel ruimte voor verbetering mogelijk is en dat hier in veel musea nog op een andere manier naar gekeken kan worden.