|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Cultureel ondernemerschap : een ethische en juridische benadering |
Auteur |
R. van der Vlies |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Jaar van uitgave |
2018
|
Annotatie |
207 p. Proefschrift staats- en bestuursrecht, Universiteit van Amsterdam
|
|
Trefwoorden |
politiek, ethiek, publiekrecht, economische aspecten, juridische aspecten, cultuurbeleid, cultureel ondernemerschap, beleidslegitimering, Nederland, Europa, proefschriften (vorm) |
![](images/link.jpg) |
Samenvatting De overheid kijkt in toenemende mate naar de economische waarde van kunst en cultuur. Ze geeft minder geld uit aan cultuursubsidies, maar bemoeit zich steeds intensiever met de culturele sector. Musea, theaters en andere gesubsidieerde instellingen moeten commercieel succesvol zijn én hun maatschappelijke taken naar behoren uitvoeren. Reyer van der Vlies onderzoekt wat de ontwikkelingen betekenen voor de legitimiteit van het cultuurbeleid en hoe ver de overheid mag gaan bij het stellen van eisen aan cultureel ondernemerschap. Zijn focus ligt op het recht als bron van ethische en juridische legitimiteit. Voor de ethische benadering analyseert Van der Vlies de rechtsbeginselen en culturele rechten die ten grondslag liggen aan het cultuurbeleid.
Verslag: Onderzoek in Zicht, Boekmanstichting, Hilde Klein, 11 juni 2018, met Reyer van der Vlies en co-referent Alexander Ramselaar. |
|
|
|
|