dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Boekman 117 Culturele arbeidsmarkt
Auteur K. van Aart, J. van der Leden, A. Nuchelmans
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever Boekmanstichting
Jaar van uitgave 2018
Bestaat uit
  • De hand aan de ploeg : ultrakorte geschiedenis van werk, markt en inkomen in de culturele en creatieve sector
  • Verslag Culturele arbeidsmarkt 27 november: ‘Auteurs, uitgevers en inkomsten’
  • De culturele arbeidsmarkt, in 30 minuten
  • Fair Practice Code
  • complexe arbeidsmarktpositie van de kunstenaar
  • Betaalbare ateliers, een maatschappelijke zaak
  • Op naar een gezonde arbeidsmarkt
  • Scholing : ‘Niet omdat het moet, maar omdat het aantrekkelijk is’
  • Kracht en kwetsbaarheid : vrijwilligers in de kunst- en cultuursector
  • Fantaseren over staken : precariteit, de culturele sector, het werk van de suppoost en de (on)mogelijkheid van actie
  • Opdrachten in vrijheid
  • bijzondere karakter van de culturele arbeidsmarkt : epiloog
  • Groot nieuws, dames en heren, groot nieuws!
  • Sparen, dromen, kleien
  • LinC-programma opent een nieuwe wereld : interview met Paul Adriaanse
  • David Bowie is een slappeling
  • Trefwoorden cultuurbeleid, arbeidsmarkt, arbeidsvoorwaarden, sociaal-economische positie, inkomen, kunst, cultuur, creatieve industrie, werkgevers, werknemers, zelfstandige ondernemers, culturele organisaties, kunstenaars, financiering, Nederland, themanummers (vorm), tijdschriften (vorm), fair practice


    Samenvatting
    Veel kunstenaars houden het financieel uit ‘omdat ze slim trouwen’, kreeg Ingrid van Engelshoven te horen nadat ze was aangetreden als minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in oktober 2017. Reden te meer voor de minister om de sector bij zijn initiatieven voor verbetering van de culturele arbeidsmarkt te ondersteunen, zoals bij de toepassing van de Fair Practice Code en de uitvoering van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector. Yolande Melsert (Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten), Jeroen Bartelse (Muziekcentrum TivoliVredenburg) en Marc van Warmerdam (film- en theaterproducent) gaan in op de vraag wat ervoor nodig is om de arbeidspositie in de podiumkunsten te verbeteren. Joram Kraaijeveld (Platform BK) vergelijkt het atelierbeleid van Amsterdam en Rotterdam en Rogier Brom (Boekmanstichting) brengt aan de hand van beschikbare cijfers de culturele arbeidsmarkt in kaart. De toenemende inzet van vrijwilligers in sommige culturele sectoren geeft aan dat door de bezuinigingen de balans tussen betaalde en onbetaalde arbeid verstoord is geraakt, legt Edo Dijksterhuis uit. Het versterken van het verdienvermogen is misschien wel de belangrijkste uitdaging voor de sector, stelt Mariëtte Hamer (Sociaal-Economische Raad) in haar epiloog. Meewerkende auteurs: Erik Akkermans, Marguerite van den Berg, Rogier Brom, Edo Dijksterhuis, Birgit Donker, Lisa Gritter, Mariëtte Hamer, Julia Jansen, Nico de Klerk, Aline Knip, Johan Kolsteeg, Joram Kraaijeveld, Kim van der Meulen, André Nuchelmans, Lisette Olsthoorn, Claartje Rasterhoff, Gijs Scholten van Aschat, Ranti Tjan, Koos de Wilt, Jan Zoet.