![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Boekman 117 Culturele arbeidsmarkt |
Auteur |
K. van Aart, J. van der Leden, A. Nuchelmans |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Uitgever |
Boekmanstichting |
Jaar van uitgave |
2018
|
|
Bestaat uit |
De hand aan de ploeg : ultrakorte geschiedenis van werk, markt en inkomen in de culturele en creatieve sector
Verslag Culturele arbeidsmarkt 27 november: ‘Auteurs, uitgevers en inkomsten’
De culturele arbeidsmarkt, in 30 minuten
Fair Practice Code
complexe arbeidsmarktpositie van de kunstenaar
Betaalbare ateliers, een maatschappelijke zaak
Op naar een gezonde arbeidsmarkt
Scholing : ‘Niet omdat het moet, maar omdat het aantrekkelijk is’
Kracht en kwetsbaarheid : vrijwilligers in de kunst- en cultuursector
Fantaseren over staken : precariteit, de culturele sector, het werk van de suppoost en de (on)mogelijkheid van actie
Opdrachten in vrijheid
bijzondere karakter van de culturele arbeidsmarkt : epiloog
Groot nieuws, dames en heren, groot nieuws!
Sparen, dromen, kleien
LinC-programma opent een nieuwe wereld : interview met Paul Adriaanse
David Bowie is een slappeling
|
|
Trefwoorden |
cultuurbeleid, arbeidsmarkt, arbeidsvoorwaarden, sociaal-economische positie, inkomen, kunst, cultuur, creatieve industrie, werkgevers, werknemers, zelfstandige ondernemers, culturele organisaties, kunstenaars, financiering, Nederland, themanummers (vorm), tijdschriften (vorm), fair practice |
![](images/link.jpg) |
Samenvatting Veel kunstenaars houden het financieel uit ‘omdat ze slim trouwen’, kreeg Ingrid van Engelshoven te horen nadat ze was aangetreden als minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in oktober 2017. Reden te meer voor de minister om de sector bij zijn initiatieven voor verbetering van de culturele arbeidsmarkt te ondersteunen, zoals bij de toepassing van de Fair Practice Code en de uitvoering van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector. Yolande Melsert (Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten), Jeroen Bartelse (Muziekcentrum TivoliVredenburg) en Marc van Warmerdam (film- en theaterproducent) gaan in op de vraag wat ervoor nodig is om de arbeidspositie in de podiumkunsten te verbeteren. Joram Kraaijeveld (Platform BK) vergelijkt het atelierbeleid van Amsterdam en Rotterdam en Rogier Brom (Boekmanstichting) brengt aan de hand van beschikbare cijfers de culturele arbeidsmarkt in kaart. De toenemende inzet van vrijwilligers in sommige culturele sectoren geeft aan dat door de bezuinigingen de balans tussen betaalde en onbetaalde arbeid verstoord is geraakt, legt Edo Dijksterhuis uit. Het versterken van het verdienvermogen is misschien wel de belangrijkste uitdaging voor de sector, stelt Mariëtte Hamer (Sociaal-Economische Raad) in haar epiloog. Meewerkende auteurs: Erik Akkermans, Marguerite van den Berg, Rogier Brom, Edo Dijksterhuis, Birgit Donker, Lisa Gritter, Mariëtte Hamer, Julia Jansen, Nico de Klerk, Aline Knip, Johan Kolsteeg, Joram Kraaijeveld, Kim van der Meulen, André Nuchelmans, Lisette Olsthoorn, Claartje Rasterhoff, Gijs Scholten van Aschat, Ranti Tjan, Koos de Wilt, Jan Zoet. |
|
|
|
|