dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Zicht op zo veel meer : sectoradvies audiovisueel
Corporatieve auteur Raad voor cultuur
Plaats van uitgave Den Haag
Uitgever Raad voor cultuur
Jaar van uitgave 2018
Annotatie 106 p.
Trefwoorden mediabeleid, audiovisuele media, publieke omroep, commerciële organisaties, commerciële omroep, nieuwe media, concurrentie, percentageregelingen, programmering, inkomsten, toekomstvisies, productie, televisieprogramma's, publiek, fondsen, financiering, cultuurnota 2021-2024, Nederland, adviezen (vorm)



Samenvatting
Pleidooi voor een systeem met heffingen en quota, een overkoepelend AV Fonds en één herkenbaar ondemand-platform. Daarmee zal de Nederlandse audiovisuele sector beter kunnen meekomen in de ongekende dynamiek die de komst van (media)bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon heeft veroorzaakt. Dit soort buitenlandse bedrijven moet mee-investeren in Nederlandse culturele audiovisuele producties. Ons mediagebruik en het medialandschap, constateert de raad, zijn in korte tijd sterk veranderd. Hierdoor is de sector onder grote druk komen te staan. Buitenlandse aanbieders weten steeds meer kijkers en kijktijd aan zich te binden met voornamelijk internationale producties. Daardoor stroomt Nederlands (advertentie)geld steeds meer naar deze aanbieders en minder naar nationale media en makers. Er is sprake van een ‘winner takes all’-markt, waardoor de Nederlandse film- en tv-industrie het steeds lastiger krijgt om voldoende kwaliteit te leveren en zijn marktaandeel te behouden. Volgens de raad lopen beleid en wetgeving hierop achter. De raad pleit onder andere voor een stevige financiële impuls om de kwaliteit van Nederlandse culturele audiovisuele producties te verbeteren. Hij stelt voor om het huidige Filmfonds om te vormen tot één breed audiovisueel fonds dat met selectieve en automatische regelingen de kwaliteit, productie en promotie van Nederlandse audiovisuele producties stimuleert. De Raad voor Cultuur wil ook dat de NPO meer mogelijkheden krijgt om publieke programma's te verspreiden. Nu mogen programma's van de publieke omroep niet worden verspreid via commerciële kanalen als YouTube. Maar dat moet veranderen om de zichtbaarheid van Nederlandse publieke programma's te vergroten; belemmerende wetgeving moet aangepast worden, aldus de raad. De raad bepleit verder een ‘circulair’ financieringssysteem voor de sector. De opbrengsten van in Nederland vertoonde audiovisuele content, zoals films en series, komen vooral terecht bij eindexploitanten. In navolging van andere landen adviseert de raad daarom heffingen in te voeren op de exploitatie van mediaproducties die in ons land te zien zijn. De financiering van het audiovisuele fonds kan gedeeltelijk uit deze heffingen komen.

‘Heffing op Netflix en bioscoopkaart’, in NRC Handelsblad, 22-2-2018; Reacties Tweede Kamerleden in NRC Handelsblad, 23-2-2018

Reactie van de ministers van cultuur en media Van Engelshoven en Slob verschenen op 2-7-2018