|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Cultuurkaart Nijmegen : het belang van cultuur voor de stad Nijmegen |
Auteur |
G. Marlet, R. Ponds, C. van Woerkens |
Plaats van uitgave |
Nijmegen |
Uitgever |
Atlas Research |
Jaar van uitgave |
2017
|
Annotatie |
61 p. : bijl. tab., graf.
|
|
Trefwoorden |
publiek, culturele organisaties, culturele infrastructuur, gemeentelijk beleid, cultuurbeleid, investeren, maatschappelijk belang, musea, bibliotheken, podiumkunsten, analyse, Nijmegen, onderzoeksrapporten (vorm) |
![](images/link.jpg) |
Samenvatting Het culturele aanbod is een van de fundamenten onder de aantrekkingskracht van de stad Nijmegen. Het ruime cultuuraanbod in Nijmegen leidt ook tot een relatief grote cultuurdeelname onder de bevolking van Nijmegen; groter dan in veel andere steden in Nederland. In dit rapport is de maatschappelijke waarde van het culturele aanbod inNijmegen berekend en afgezet tegen de jaarlijkse subsidies van de gemeente. Daarbij is een breed welvaartsbegrip gehanteerd, zoals gangbaar is in maatschappelijke kosten-batenanalyses en in de beleidseconomie. Uit die berekening blijkt dat de totale maatschappelijke baten van het culturele aanbod in Nijmegen ongeveer gelijk zijn aan de totalemaatschappelijke kosten; tegenover de twaalf miljoen euro aan subsidies aan de instellingen die in de berekeningen konden worden meegenomen staat een jaarlijkse welvaartswinst van ongeveer hetzelfde bedrag. Daarmee zijnde totale uitgaven van de gemeente aan cultuur maatschappelijk te rechtvaardigen. |
|
|
|
|