dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Het publiek en de Nederlandse speelfilm : een verkenning van de nationale markt
Auteur J. Scholtens, P. Verstraeten
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever Stichting filmonderzoek, Filmtest
Jaar van uitgave 2013
Annotatie 168 p. : bijl., fig., tab. - Met samenv.
In opdracht van EYE Film Instituut Nederland, in samenwerking met de NederlandseVereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging vanFilmdistributeurs (NVF).
Trefwoorden publiek, films, filmproductie, bioscopen, filmtheaters, distributie, kwaliteit, waarneming, beoordeling, kunstprogramma's, televisie, vrijetijdsbesteding, demografie, sociale omgeving, leeftijdsgroepen, Nederland, publieksonderzoek (vorm), statistieken (vorm)


Samenvatting
De Nederlandse filmproductie heeft zijn positie op de markt en bij het publiek in de afgelopen jaren versterkt. Desondanks blijft de groei bij bepaalde publiekssegmenten achter. Dat is bijvoorbeeld in de bioscoop het geval bij de leeftijdsgroep 16-25 jaar, bij arthousebezoekers en bij het allochtone publiek in de grote steden. Ook lijkt het succes van de Nederlandse filmproductie sterk afhankelijk van incidentele uitschieters. De vraag is of de huidige Nederlandse filmproductie de markt voldoende benut en of er kansen zijn om het marktaandeel op beide markten structureel te consolideren en liever zelfs te verhogen. De doelstelling van het onderzoek is inzicht te geven in de wijze waarop de Nederlandse filmproductie de kansen in zowel de theatrical als non-theatrical markt beter kan benutten en daardoor het publieksbereik kan vergroten en verbreden. Met dit onderzoek krijgt de productie-, distributie- en vertoningsector kennis over de profielen, voorkeuren en behoeften van de uiteenlopende publiekssegmenten (onder bioscoopbezoekers en onder thuis filmkijkers die gebruik maken van betaalde media en platforms). Ook geeft het onderzoek inzicht in de verhouding van die publiekssegmenten tot de verschillende typen Nederlandse films. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een kwantitatief onderzoek, een enquĂȘte onder filmmarketeers en deskresearch naar de Nederlandse filmmarkt.Besproken in HFN #114(19) okt.2013 (.25)