|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Digitale drempels : knelpunten voor legaal digitaal aanbod in de creatieve industrie |
Auteur |
J. Weda, ... [et al.] |
Corporatieve auteur |
SEO, IvIR, CentERdata |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Uitgever |
SEO |
Jaar van uitgave |
2012
|
Reeks |
SEO-rapport
;
2012-41 |
ISBN |
978-90-6733-653-6
|
Annotatie |
136 p. In opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
|
|
Trefwoorden |
boekenvak, games, audiovisuele media, auteursrechtdelicten, creatieve industrie, verdienmodel, digitalisering, distributie, internet, illegale handel, markt, prijsbeleid, boeken, films, filmindustrie, muziek, muziekindustrie, consumenten, economische aspecten, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), statistieken (vorm) |
![](images/link.jpg) |
Samenvatting Dit rapport beschrijft de knelpunten bij het tot stand komen van een volwaardige markt voor digitale distributie en exploitatie van muziek, films en series, games en boeken. Onderscheid wordt gemaakt tussen economische, juridische, en technische knelpunten. It takes two to tango: knelpunten kunnen bestaan aan de kant van de aanbieder en aan de kant van de consument. Ook kunnen er knelpunten bestaan bij het tot stand komen van de transactie, die te maken hebben met de kosten of veiligheid van de betaling.Alles overziend blijken er markante verschillen te bestaan tussen de sectoren.In de muziekindustrie is het aanbod inmiddels op orde. Er zijn zowel download- als streamingdiensten die een bijna compleet aanbod hebben, zij het dat de business case van streamingdiensten zich feitelijk nog moet bewijzen.Het aanbod van audiovisuele werken loopt achter op de muziekindustrie en is minder volledig en meer versnipperd. In de markt voor games zijn er nauwelijks nog drempels voor digitale distributie. De markt voor e-boeken is spiegelbeeldig aan die voor muziek: voor e-boeken blijft vooralsnog het aanbod juist achter en lijkt de Nederlandse consument harder te willen dan de aanbieders. |
|
|
|
|