|
|
|
Titel |
Jongeren, de Nederlandse taal & participatie |
Auteur |
Ch. van der Velden |
Corporatieve auteur |
MSc, NJR het bureau |
Plaats van uitgave |
Den Haag |
Uitgever |
Nederlandse taalunie |
Jaar van uitgave |
2012
|
Annotatie |
62 p. : bijl. In opdracht van de Nederlandse Taalunie
|
|
Trefwoorden |
taalgebruik, cultuurbeleid, cultuurdeelname, jongeren, Nederlandse taal, creativiteit, Nederland, Vlaanderen, Aruba, Suriname, onderzoeksrapporten (vorm) |
|
Samenvatting Jongeren vinden de Nederlandse taal zo vanzelfsprekend dat ze er niet veel over nadenken. Maar met creatieve uitingen in het Nederlands, zoals muziek, cabaret of taalspelletjes, kan hun belangstelling wel degelijk geprikkeld worden. Dat blijkt uit gesprekken die zijn gevoerd met honderd jongeren in Aruba, Nederland, Suriname en Vlaanderen, in opdracht van de Nederlandse Taalunie. Zij gaven hun mening over de Nederlandse taal en over de Nederlandse Taalunie. Daarbij spraken ze over zaken als taalgebruik, taalvariatie, straattaal en onderwijs. Jongeren willen meer ruimte voor creativiteit in de lessen Nederlands, zo blijkt onder meer. Ook willen ze meer leren over de geschiedenis van het Nederlands. Op 11 juni 2012 werd het verslag van de gesprekken met de jongeren aangeboden aan de Vlaamse minister van onderwijs Pascal Smet, voorzitter van het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie. |
|
|
|
|