dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Contouren voor de toekomst van cultuureducatie
Auteur M. de Jong, I.K. van Engelshoven
Plaats van uitgave Den Haag
Uitgever Gemeente Den Haag
Jaar van uitgave 2011
Annotatie 5 p.
Trefwoorden gemeentelijk beleid, kunsteducatie, maatschappelijk belang, toekomstvisies, Den Haag, beleidsnota's (vorm)


Samenvatting
Het college van Den Haag hecht groot belang aan cultuureducatie. Cultuur heeft een positief effect op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kinderen dankzij muziekonderwijs beter presteren: zo is er een positief verband tussen muziekles en de score op algemene niveautoetsen. Daarnaast krijgen kinderen die vanaf jonge leeftijd in aanraking komen met cultuur een bredere blik op de wereld die de afgelopen decennia door de globalisering ingewikkelder is geworden. Uit onderzoek blijkt bovendien dat als mensen op jonge leeftijd kennis hebben gemaakt met cultuur, de kans aanmerkelijk groter is dat zij op latere leeftijd cultureel actief zijn. Zes contouren voor de toekomst van cultuureducatie worden geformuleerd. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen cultuureducatie binnen schoolverband en het cursusaanbod voor de vrije tijd. Aangegeven wordt hoe deze contouren hun beslag kunnen krijgen in het gemeentelijke onderwijs- en cultuurbeleid.