|
|
|
Titel |
Het disruptieve museum |
Auteur |
A. Odding |
Plaats van uitgave |
Den Haag |
Uitgever |
O dubbel d |
Jaar van uitgave |
2011
|
ISBN |
978-90-808484-0-5
|
|
Trefwoorden |
museummanagement, museumtaken, publiek, marketing, sociale veranderingen, netwerken, maatschappelijk belang, Nederland, interviews (vorm) |
|
Samenvatting Auteur betoogt dat het traditionele museum, oftewel het verstoorde of het disrupted museum, probeert om meer bezoekers te trekken, maar niet begrijpt dat haar bestaansrecht ten diepste ter discussie staat. Het netwerkmuseum daarentegen is het verstorende of het disruptieve museum en geeft een radicaal antwoord op de vraag naar het eigen draagvlak. Musea beginnen te snappen dat ze een nieuw antwoord moeten verzinnen op de vraag naar hun bestaansrecht, naar hun relevantie en naar hun draagvlak. Volgens Odding is het netwerkmuseum het logische antwoord op de netwerksamenleving zoals die in de afgelopen twintig jaar is ontstaan. Odding baseert zijn bevindingen op interviews met 15 museumdirecteuren. |
|
|
|
|