|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Wie speelt de eerste viool? : gedifferentieerde inschrijvingsgelden en participatie aan het deeltijds kunstonderwijs |
Auteur |
L. Vermeersch, ... [et al.] |
Plaats van uitgave |
Leuven |
Uitgever |
Hoger instituut voor de arbeid |
Jaar van uitgave |
2011
|
ISBN |
978-90-55504794
|
Annotatie |
262 p. : fig., graf., tab. - Met lit.opg. - In opdr. van de Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming
|
|
Trefwoorden |
onderwijsbeleid, kunsteducatie buiten school, amateurkunst, vooropleidingen kunstvakonderwijs, Vlaanderen, beleidsnota's (vorm) |
![](images/link.jpg) |
Samenvatting Studie over de financiering en kosten verbonden aan deelname aan deeltijds kunstonderwijs. Het onderzoek toont aan dat het inschrijvingsgeld voor een kunstopleiding in het deeltijds kunstonderwijs erg laag is, maar dat er in de loop van de opleiding toch heel wat kosten voor materialen moeten worden betaald. Dit maakt dat kinderen zeker niet altijd op basis van talent of interesse een bepaalde kunstopleiding kiezen of kunnen kiezen, maar wel op basis van hun beurs. Uit dit onderzoek blijkt dat het werken aan gelijke onderwijskansen één van de grootste uitdagingen wordt waar de 168 academies voor muziek, woordkunst, dans en beeldende kunst voor staan. Gelijke instroom bevorderen door financiële en socio-culturele drempels te slechten, staat al jaren hoog op de agenda in het leerplichtonderwijs. |
|
|
|
|