|
|
|
Titel |
When the music industry meets the local market : invloed van globalisering en consolidatie van de internationale muziekindustrie op de populaire muziekmarkt in Nederland vanaf 1990 |
Auteur |
J. Klijnsma |
Plaats van uitgave |
Delft |
Jaar van uitgave |
2011
|
Annotatie |
82 p. Masterscriptie Kunsten, cultuur en media, Rijksuniversiteit Groningen
|
|
Trefwoorden |
muziekindustrie, markt, popmuziek, globalisering, nationaal, internationaal, 1990-2000, 2000-2010, Nederland, scripties (vorm) |
|
Samenvatting Aan het einde van de jaren tachtig van de twintigste eeuw is de invloed van globalisering op de populaire muziekindustrie meer en meer toegenomen. Het belang van de globale internationale markt leidt tot een tendens waarbij majors het globale karakter van hun bedrijf gaan benadrukken in relatie tot de verschillende landen waarin zij aanwezig zijn, het zogenaamde transnationaal opereren. De globalisering en consolidatie van de populaire muziekindustrie zorgt voor een tegenstelling tussen enerzijds het maken van winst en het culturele product. Uit onderzoek van de auteur naar de gevolgen hiervan op de Nederlandse markt blijkt dat ook de Nederlandse markt veelal wordt gedomineerd door internationaal repertoire afkomstig van de grote platenmaatschappijen, maar dat er een toenemende aandacht is voor nationaal repertoire. Klijnsma wijdt dit aan de opleving en populariteit van de Nederlandse house en dance in de jaren negentig en de Nederlandse rap en urban in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw. |
|
|
|
|