|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Waarom naar de opera? : Een sociologische analyse van de omslag in betekenis van en waardering voor opera in de jaren tachtig |
Auteur |
J. Keijzer, S. Panayotopoulos |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Jaar van uitgave |
1990
|
Annotatie |
[VII], 61 p. : tab. ; 30 cm. - Bibliografie : p. 58-61 Doctoraalscriptie Universiteit van Amsterdam
|
|
Trefwoorden |
geschiedenis (vorm), scripties (vorm), Amsterdam, publiek, opera, kunstsociologie, kunst, beoordeling, culturele organisaties |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting De auteurs proberen de oorzaken van de nieuwe belangstelling voor de opera te achterhalen met behulp van de ideeën van de Franse socioloog Pierre Bourdieu. Met name diens ideeën over de achtergronden van de waarde van kunst en cultuur en de stijgingen en dalingen van de waarde van kunstwerken worden aangewend. Allereerst wordt ingegaan op achtergronden van de zogenaamde regisseursopera en de publieke belangstelling daarvoor. Na de introductie van de analytische begrippen van Bourdieu wordt daarna gepoogd de ontwikkeling van de Nederlandse opera en de publieke belangstelling vanaf 1960 te verklaren. |
|
|
|
|