dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Verslag symposium Vereniging bedrijfscollecties Nederland
Auteur A. Witte, L. ter Braak, M. van der Star
Uitgever Vereniging bedrijfscollecties Nederland
Jaar van uitgave 2010
ISBN 978-90-816241-1-4
Annotatie 68 p. : afb. ; 17 cm
Trefwoorden bedrijfscollecties, beeldende kunst, commerciële organisaties, Nederland, congresverslagen (vorm)

Samenvatting
In Nederland bestaan 41 bedrijfscollecties, maar mischien zijn het er wel meer. Wat weten wij eigenlijk van Nederlandse bedrijfscollecties? In tegenstelling tot buitenlandse collecties zijn ze soms onbekend. Zo’n 250 mensen uit de bedrijfs-, museum- en galeriewereld kwamen bijeen om het functioneren van de collecties te bespreken. Van de kunst wordt nogal wat verwacht. Naast een educatieve, zelfs opvoedende functie moet kunst ook decoratief zijn, kwaliteit bezitten en het liefst ook in waarde stijgen. Zeker het bedrijfsleven heeft zijn eisen hoog gesteld. Waar bedrijven in de jaren vijftig het mecenaat als uitgangspunt voor kunstcollecties namen, staan de jaren zestig in het teken van de werknemers: een kunstzinnige bedrijfscultuur verhoogt de arbeidsproductiviteit. Later komt hier ook een verantwoordelijkheidsgevoel voor de culturele wereld bij. Het zijn totaal overspannen verwachtingen, zo stelt Arnold Witte van de UvA. Sommige werknemers ervaren kunst op de werkvloer juist als bijzonder negatief, een show-off van de managers, en gaan kunstwerken soms zelfs te lijf. Een bedrijf moet duidelijk zijn over de beweegredenen voor het verzamelen van kunst en de daarmee gemoeide verwachtingen, wil de collectie een succes worden. Buiten de bedrijfscultuur telt vooral de autonome waarde van de kunst, stelt Hester Alberdingk Thijm van de AkzoNobel Art Foundation. Wat betreft de ondoorzichtigheid van bedrijfscollecties heeft Jhim Lamoree, kunstcriticus voor Het Parool, de oplossing: ‘In de Noord-Hollandse polder staat een schitterend pand leeg’, het Scheringa Museum. Over de noodzaak van samenwerking tussen het bedrijfsleven en de museumwereld is iedereen het eens.
Exemplaarnummer
10-473 boek beschikbaar