|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Mythen van het atelier : werkplaats en schilderpraktijk van de negentiende-eeuwse kunstenaar |
Auteur |
M. Jonkman, E. Geudeker, A. Vergeest |
Plaats van uitgave |
Zwolle, [etc.] |
Uitgever |
d'jonge Hond, RKD |
Jaar van uitgave |
2010
|
ISBN |
978-90-89102-065
|
Annotatie |
240 p. : afb. ; 31 cm. - Bibliografie: p. 216-231. - Met reg.
|
|
Trefwoorden |
ateliers, beeldend kunstenaars, schilderkunst, sociaal-economische positie, sociale functie, markt, kunstenaarsmaterialen, vernieuwing, Nederland, negentiende eeuw, geschiedenis (vorm) |
Samenvatting Beeld van het atelier als werkruimte en als sociale, representatieve omgeving. Het eerste deel gaat over de sociale aspecten van het atelier en het imago van de schilder. Daarbij wordt ingegaan op de opvattingen over de kunstenaar als individu (handwerksman versus pictor doctus). Ook worden de bouw en inrichting van het atelier en de rol ervan als visitekaartje van de kunstenaar beschreven. Het atelier fungeerde ook als ontmoetingsplek waar kunstbroeders onderling ervaringen en ideeën uitwisselden, maar ook andere atelierbezoekers zoals handelaren, kunstcritici en potentiële kopers kwamen er kijken. Het tweede deel behandelt het schildersberoep. Dankzij innoverende technieken, zoals de productie van nieuwe verven en de metalen hulsjes om de haren van de penselen bijeen te houden, veranderde de praktijk van de schilderkunst drastisch. Tegelijkertijd hadden theoretische opvattingen over de manier van schilderen grote invloed op het uiterlijk van het negentiende-eeuwse Nederlandse schilderij. In de publicatie worden onder meer de ontwikkeling van de schilderkunst, de manier van schilderen, de materialen die werden gebruikt, de opkomst van o.a. gasverlichting en de innovatie van de verftube belicht. |
|
|
|
|
|