dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel De auteur in tijden van massacommunicatie
Auteur B. Heijne
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever Stimuleringsfonds Nederlandse culturele mediaproducties
Jaar van uitgave 2010
Annotatie Opgenomen in: Het maken van 2009 ; bijlage bij het jaarverslag 2009 Stimuleringsfonds Nederlandse culturele mediaproducties. - ISBN 978-90-90235302-2
Trefwoorden kunst, schrijvers, massacommunicatie, internet, essays (vorm)


Samenvatting
Hedendaagse ontwikkelingen zetten het idee van auteurschap onder druk. Aan de ene kant is er het door technologische vernieuwingen aangezwengelde geloof in wereldwijde samenwerking, het geloof in het ongebonden, anonieme collectief, en aan de andere kant de steeds groter wordende nadruk op persoonlijke beleving van de werkelijkheid. Die paradoxale beweging behelst een erosie van het idee van auteurschap in de klassieke zin, aan de andere kant is er een groeiende cultuur van de auteur als celebrity. Essay waarin auteur betoogt dat beide ontwikkelingen exponenten zijn van dezelfde paradoxale, culturele ontwikkeling : individualisering in een tijd van massacommunicatie. Dat de kunst zich bij een van die ontwikkelingen zou moeten aansluiten, beschouwt hij als een pijnlijk misverstand.