|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Post-Propaganda |
Auteur |
J. Staal, M. Beerman |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Uitgever |
Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst |
Jaar van uitgave |
2009
|
Reeks |
Essay
;
003 |
ISBN |
978-90-76936-21-5
|
Annotatie |
112 p. ; 19 cm. - Met lit.opg.
|
|
Trefwoorden |
beeldende kunst, engagement, politiek, propaganda, ideologieën, hedendaagse kunst, Nederland, essays (vorm) |
![](images/review_key.jpg) |
Samenvatting Uitgangspunt van het betoog van Jonas Staal is de diepgewortelde relatie tussen het kunstinstituut en de politiek, een relatie die door beide partijen ontkend wordt. Een centrale vraag in het essay is wat nu precies de politieke belangen zijn die bemoeienis met de kunsten voortbrengt, en, daaraan gekoppeld: hoe functioneert de beeldende kunst vandaag de dag als propaganda-instrument van de politiek? Wat zijn de ideologische grondslagen die de hedendaagse kunst een gezicht moet geven? Staal dient politici, museumdirecteuren, critici en anderen die zich in het debat mengen, van repliek en draagt daarmee bij aan de theorievorming over de kunst.
Bespreking in het NRC Handelsblad van 20-11-2009
Reactie van H. van Maarseveen in Pulchri-blad (2010)1(.26-27) |
|
|
|
|
|