dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Leesbevordering in het basisonderwijs : een onderzoek naar actualiteit en toekomstperspectief
Corporatieve auteur Oberon
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever Lezen
Jaar van uitgave 2009
Annotatie 315 kb
Trefwoorden leesbevordering, lesmethoden, basisonderwijs, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm)



Samenvatting
Onderzoeksbureau Oberon heeft in opdracht van Stichting Lezen onderzocht hoe de leesbevordering er in de praktijk van het basisonderwijs voorstaat en of het in 1997 gestartte leesbevorderingsproject Fantasia nog relevantie heeft. Bestaat er behoefte aan een inhoudelijke vernieuwing of juist aan een heel andere benadering van leesbevordering? Er wordt o.a. geconcludeerd dat de leesbevordering op veel Nederlandse basisscholen te vrijblijvend is. Er is wel sprake van enthousiasme en er zijn ook talloze goede initiatieven, maar een systematische aanpak ontbreekt. Het onderzoek leert dat leerkrachten geen heil verwachten van een nieuwe methode. Zij bepleiten een sterkere positie voor de leescoördinator, die samen met de plaatselijke bibliotheek de activiteiten stroomlijnt, met het actuele aanbod van kinder- en jeugdboeken als uitgangspunt.