|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Men voelt het of men voelt het niet : de kunstkritiek van Jan Engelman : proefschrift ter verkrijging van het doctoraat in de letteren op gezag van de rector magnificus in het openbaar te verdedigen op donderdag 5 juli 2007 om 14.45 uur |
Auteur |
M. Timmer-van Eunen |
Plaats van uitgave |
Groningen |
Uitgever |
Rijksuniversiteit Groningen |
Jaar van uitgave |
2007
|
ISBN |
978-90-367-3026-6
|
Annotatie |
465 p. : afb., bijl. ; 30 cm. - Bibliografie: p. 235-264. - Met reg. - With summary 4,88 mb Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen
|
|
Trefwoorden |
kunstkritiek, katholicisme, beeldende kunst, literatuur, architectuur, Interbellum, geschiedenis (vorm), proefschriften (vorm) |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting Tijdens de hoogtijdagen van de verzuiling, het Interbellum, keek de katholieke kunstcriticus Jan Engelman over de grenzen van zijn eigen zuil heen. Hij keurde veel katholieke kunst af en verhief de neutrale kunst vaak tot norm. Dit werd hem in katholieke kring niet in dank afgenomen. Anderzijds vertrouwde men hem in het 'neutrale' kunstcircuit ook niet helemaal. Engelman kwam daardoor in een aparte positie tussen de zuilen in te staan. Ook voor het overige liep Engelman met zijn kunstopvattingen geregeld uit de pas. Na de Tweede Wereldoorlog zag men hem veelal als een behoudend criticus, onder meer omdat hij enthousiast bleef over de figuratieve kunst in een tijd dat juist de abstractie populair werd. |
|
|
|
|