|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Een canon voor het onderwijs: wat kan de cultuursector daarvan leren? : verslag Boekmandebat |
Auteur |
J. Weijermars |
Corporatieve auteur |
Boekmanstichting |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Uitgever |
Boekmanstichting |
Jaar van uitgave |
2006
|
Annotatie |
38 kb
|
|
Trefwoorden |
voortgezet onderwijs, muziekeducatie, beeldende kunsteducatie, kunsteducatie, canon, Nederland, congresverslagen (vorm) |
![](images/edoc.jpg) |
Samenvatting In januari 2005 heeft de Onderwijsraad het advies 'De stand van educatief Nederland' uitgebracht, met daarin onder andere de aanbeveling om te komen tot een canon voor het onderwijs. De minister van OCW heeft dit advies overgenomen. Een commissie onder leiding van de president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Frits van Oostrom zal in september 2006 een advies uitbrengen welke elementen uit de Nederlandse geschiedenis, cultuur en samenleving in de canon een plek moeten krijgen. Het debat gehouden op 6 juli 2006 draait om de vraag wat de belangrijkste spelers in het onderwijsdebat tot dit advies heeft gebracht en wat zij van een canon verwachten. Vervolgens wordt bezien wat een canon zou kunnen betekenen voor de kunstvakken in het onderwijs en of van culturele instellingen een bijdrage mag worden verwacht aan de implementatie van de onderwijscanon. Voor de pauze kwamen kwamen vier inleiders aan het woord: Prof. dr. Fons van Wieringen (voorzitter van de Onderwijsraad), drs. Rob Kerstens (directeur generaal Primair en Voortgezet onderwijs bij het ministerie van OCW), prof. dr. Frits van Oostrom (voorzitter van de Commissie Ontwikkeling Nederlandse canon) en mr. Els Swaab (voorzitter van de Raad voor Cultuur). Na de pauze reageerden prof. dr. Ton Bevers (hoogleraar Cultuursociologie aan de Erasmus Universiteit), Huub Beurskens (schrijver en werkzaam in het voortgezet onderwijs) en dr. Kees Vuyk (directeur TIN en oud-directeur van de kunstacademie Kampen). |
|
|
|
|