dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel De relatie tussen literatuur lezen en creatief schrijven
Auteur T. Janssen, H. Broekkamp, E. Smallegange
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever Lezen
Jaar van uitgave 2006
ISBN 90-75870-35-3
Annotatie 70 p. : bijl., fig., tab. ; 30 cm. - Bibliografie: p.38-39
443 kb
Trefwoorden literatuuronderwijs, lezen, creativiteit, taalonderwijs, voortgezet onderwijs, jongeren, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm)



Samenvatting
Empirisch onderzoek onder jongeren van 16 en 17 jaar uit 5 havo en 5 vwo en een kleine groep volwassenen bestaande uit twee deelstudies: zijn sterke literatuurlezers beter in creatief schrijven dan zwakke literatuurlezers? En zijn sterke creatief schrijvers beter in literair lezen dan zwakke creatief schrijvers? Uit het onderzoek blijkt dat er een positieve relatie bestaat tussen literair lezen en creatief schrijven. De onderzoekers pleiten er dan ook voor om creatief schrijven een plaats te geven in het literatuuronderwijs omdat het de leesattitude positief kan beïnvloeden.