|
|
|
Titel |
De relatie tussen literatuur lezen en creatief schrijven |
Auteur |
T. Janssen, H. Broekkamp, E. Smallegange |
Plaats van uitgave |
Amsterdam |
Uitgever |
Lezen |
Jaar van uitgave |
2006
|
ISBN |
90-75870-35-3
|
Annotatie |
70 p. : bijl., fig., tab. ; 30 cm. - Bibliografie: p.38-39 443 kb
|
|
Trefwoorden |
literatuuronderwijs, lezen, creativiteit, taalonderwijs, voortgezet onderwijs, jongeren, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm) |
|
|
Samenvatting Empirisch onderzoek onder jongeren van 16 en 17 jaar uit 5 havo en 5 vwo en een kleine groep volwassenen bestaande uit twee deelstudies: zijn sterke literatuurlezers beter in creatief schrijven dan zwakke literatuurlezers? En zijn sterke creatief schrijvers beter in literair lezen dan zwakke creatief schrijvers? Uit het onderzoek blijkt dat er een positieve relatie bestaat tussen literair lezen en creatief schrijven. De onderzoekers pleiten er dan ook voor om creatief schrijven een plaats te geven in het literatuuronderwijs omdat het de leesattitude positief kan beïnvloeden. |
|
|
|
|