dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Cultuur als confrontatie : een ondernemende cultuur
Auteur R. van der Ploeg
Corporatieve auteur Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen
Plaats van uitgave Zoetermeer
Uitgever Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen
Jaar van uitgave 1999
Annotatie 35 p. : bijl., tab. ; 30 cm. - Met lit. opg.
135 kb
Trefwoorden cultureel ondernemerschap, subsidies, fondsen, nieuwe media, management, winst, culturele organisaties, WWIK, Nederland, beleidsnota's (vorm), cultural governance


Samenvatting
Cultureel ondernemerschap moet zoveel mogelijk kunstzinnig, artistiek-cultureel, zakelijk en maatschappelijk rendement halen uit culturele voorzieningen. Een cultureel ondernemer staat in het spanningsveld tussen artistieke ambities enerzijds en verkoopbaarheid, toegangkelijkheid en publieksvoorkeuren anderzijds. Staatssecretaris Rick van der Ploeg formuleert het idee van cultureel ondernemerschap om het cultuurbeleid een nieuwe impuls te geven in een tijd waarin de 24-uurs economie van de informatiemaatschappij de dienst uitmaakt. Niet de zakenman, maar de kunstenaar staat als ondernemer centraal. De situatie van de diverse fondsen en de WIK wordt beschreven; de producenten van cultuur; promotie; programmering en publieksbereik; cultural governance (de directie en het bestuur van culturele instellingen); nieuwe media; financieel kader.