dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Digitalisering en cultuur
Auteur A. Mottart, R. Soetaert, I. Verdoodt
Jaar van uitgave 2004
Annotatie 115 kb
Trefwoorden lezingen (vorm)



Samenvatting
Lezing gehouden op de studiedag 'digitaliseren en levend geheugen' op 27 november 2003. In dit artikel wordt uitgegaan van de theorie (rond culturele studies, geletterdheid) en de praktijk (lerarenopleiding, onderwijskundige projecten) zoals de auteurs die ontwikkeld hebben aan de Universiteit Gent. Centraal stond en staat de vraag: welke soort geletterdheden en welke inzichten heeft de cultuuroverdrager nodig? Het gaat vandaag om een verschuiving van enkelvoudige geletterdheid naar multigeletterdheden. Naast de theorie, wordt aandacht besteed aan een aantal praktijkvoorbeelden - in de vorm van vignettes - die ze in de loop der jaren ontwikkeld hebben voor het onderwijs. Het gaat om een problematisering van inhouden (bijvoorbeeld de canon, de natie) en de crisis van instituties (bijvoorbeeld de school en het museum) die steeds weer gerelateerd worden aan de digitale media. Steeds meer bleek immers dat bijna alle postmoderne problematiseringen uiteindelijk ook iets met de digitale revolutie te maken hebben.