dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Tekenen 2005 : een onderzoek naar de status en functie van tekenen op acht Nederlandse kunstacademies
Auteur W. de Man
Jaar van uitgave 2005
Annotatie 129 p. : bijl., schema ; 30 cm. - Literatuuropgave: p. 59-63. - Met samenv.
2,4 mb
Doctoraalscriptie culturele studies, Universiteit van Amsterdam
Trefwoorden kunstvakonderwijs, beeldende kunst, tekenkunst, Nederland, geschiedenis (vorm), scripties (vorm)


Samenvatting
Wat houdt het vak 'tekenen' vandaag nog in, op de beeldende kunstacademies in Nederland? Er blijken nogal uiteenlopende opvattingen te zijn over dit van oorsprong traditonele en praktische vak. Historisch kader van het tekenonderwijs en van de bemoeienissen van de Nederlandse overheid met het kunstonderwijs. Beschrijving van de situatie op de Academie Minerva, de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, de Rietveld Academie in Amsterdam, de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, de AKI in Arnhem, de Academie voor beeldende kunst en vormgeving in Arnhem, de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, de Academie voor kunst en vormgeving St. Joost in 's-Hertogenbosch en Breda.