dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel De virtuele cultuurbezoeker : publieke belangstelling voor cultuurwebsites
Auteur J. de Haan, A. Adolfsen
Plaats van uitgave Den Haag
Uitgever SCP
Jaar van uitgave 2008
ISBN 978-90-377-0357-3
Annotatie 158 p. : fig., tab. ; 24 cm. - Literatuuropgave: p. 149-153. - With summary
Trefwoorden digitalisering, internet, kunst, kunsteducatie, amateurkunst, cultureel erfgoed, bibliotheekgebruik, consumenten, cultuurdeelname, publiek, bibliotheken, publieke omroep, kaartverkoop, public relations, toekomstvisies, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), statistieken (vorm)


Samenvatting
Websites over cultureel erfgoed en kunsten worden vooral gebruikt voor praktische informatie; Cultuurwebsites zijn vooral het domein van jongeren en hoogopgeleiden; Aanbod van concertzalen en theaters inmiddels even vaak via internet als via de krant opgezocht; Helft leners/kopers beeldende kunst gebruikt internet om zich te informeren over aanbod; Twee op de drie museumbezoekers informeert zich over musea via het web; Jongeren op internet vooral actief met gamen en downloaden van populaire muziek; Tussen 2005 en 2006 verdubbelde het aantal muziek-downloads tot 10 miljoen. Dit zijn enkele belangrijke conclusies uit dit rapport waarin Jos de Haan en Anna Adolfsen een beeld geven van de belangstelling via internet voor cultureel erfgoed, kunsten, media en bibliotheken. Tevens korte blik op de toekomst. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van OCW en vloeit voort uit het programma Cultuur en ICT binnen het directoraat-generaal Cultuur en Media. Het rapport kwam tot stand in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Korte samenvatting in: MMNieuws.10(2008)8(.5).