|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Lezen in de lengte en lezen in de breedte : de doorgaande leeslijn in wetenschappelijk perspectief |
Auteur |
D. Schram, A-M. Raukema |
Plaats van uitgave |
Delft |
Uitgever |
Eburon, Lezen |
Jaar van uitgave |
2006
|
Reeks |
Stichting Lezen reeks
;
7 |
ISBN |
978-90-5972-135-7
|
Annotatie |
298 p. : fig., tab. ; 23 cm. - Met bibliogr.
|
|
Trefwoorden |
leesbevordering, lezen, leeftijdsgroepen, literatuuronderwijs, jongeren, kinderen, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, fictie, indicatoren, sociale omgeving, mediagebruik, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), congresverslagen (vorm), statistieken (vorm) |
![](images/link.jpg) |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting Het lezen van fictie in een bepaalde leeftijdsperiode staat niet op zichzelf. Het lezen ervóór en erna hangen er nauw mee samen. Het ontwikkelen van een leesattitude en leesmotivatie, het aanleren van vaardigheden om fictie te lezen en het leren ervaren van leesvoldoening op jonge leeftijd heeft gevolgen voor het latere leesgedrag: het 'lezen in de lengte', van voorgelezen worden als kind tot lezen op latere leeftijd. 'Lezen in de breedte' betreft de reikwijdte van het gelezene, dus alles wat naast fictie wordt gelezen, de invloed van het al of niet verplicht lezen voor literatuurlijsten etc. |
|
|
|
|