|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
De cultuur van de lokale economie, de economie van de lokale cultuur |
Auteur |
H. Ernste, F. Boekema |
Plaats van uitgave |
Assen |
Uitgever |
Koninklijke Van Gorcum |
Jaar van uitgave |
2005
|
ISBN |
90-232-4181-9
|
Annotatie |
209 p. : afb., fig., tab. ; 24 cm. - Met lit. opg.
|
|
Trefwoorden |
stedelijke vernieuwing, steden, economische ontwikkeling, economisch belang, creatieve industrie, media-industrie, gemeentelijk beleid, cultuur, cultureel erfgoed, cultuurtoerisme, midden- en kleinbedrijf, economische theorieën, consumenten, Amsterdam, Hilversum, Nederland, essays (vorm) |
Samenvatting De laatste jaren is er een opmerkelijke belangstelling voor de wederzijdse relaties tussen economie en cultuur. Regelmatig zien we dat steden en stedelijke ontwikkeling in een opzienbarende stroomversnelling komen vanwege culturele objecten en 'events'. Treffende voorbeelden zijn het Guggenheim Museum in Bilbao, de Gasometer in Duisberg, de Disney Concert Hall in Los Angeles en het Groninger Museum en de Amsterdam Arena in Nederland. Ook tellen lokale culturen en tradities weer mee. Essays over de verschillende dimensies van de stedelijke economie: de creatieve klasse, de locatiekeuze van kleine culturele ondernemingen, erfgoed en cultuurtoerisme, imago en identiteit van de stad en de (on)mogelijkheid van planning van de culturele stad, de audiovisuele industrie van Amsterdam en Hilversum. |
|
|
|
|
|