|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Blockbusters : zijn media onmisbaar voor een megasucces? : van Picasso tot Holbein : de rol van de media bij kunsttentoonstellingen |
Auteur |
A. de Haij |
Plaats van uitgave |
Rotterdam |
Jaar van uitgave |
2005
|
Annotatie |
126 p. : bijl., fig., tab. ; 30 cm. - Literatuuropgave : 82-84 Doctoraalscriptie Erasmus universiteit Rotterdam, Media en journalistiek
|
|
Trefwoorden |
mega-evenementen, musea, marketing, publiciteit, massamedia, publiek, commercialisering, amusement, Nederland, scripties (vorm) |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting De komst van blockbusters in Nederlandse musea lijkt verband te houden met een groeiend entertainmentgehalte in het museumwezen. Reguliere tentoonstellingen waren vaak het werk van een kunsthistorisch onderlegde conservator, bij blockbusters spelen hele andere belangen mee: marketing, sponsoring en public relations.Tentoonstellingen zijn zo een commercieel product geworden. In de kunstwereld is al een tijdje een polemiek gaande over de pro's en contra's. Onderzoek naar de 'hype' rond vijf Nederlandse tentoonstellingen: Picasso in de Kunsthal in Rotterdam, Jheronimus Bosch in het Boijmans van Beuningen, Ilja Repin in het Groninger Museum, Van Gogh & Gauguin in het Rijksmuseum Van Gogh en Hans Holbein in het Mauritshuis. Onderzocht is hoe de media-aandacht tot stand is gekomen. |
|
|
|
|