|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Kunst te koop : de Brusselse avant-gardegalerie 1919-1932 |
Auteur |
L. De Voeght |
Corporatieve auteur |
Katholieke universiteit Leuven |
Plaats van uitgave |
Leuven |
Uitgever |
Katholieke universiteit Leuven |
Jaar van uitgave |
2004
|
Annotatie |
171 p. : afb., bijl. ; 25 cm. - Bibliografie: p. 157-171 Verhandeling tot het behalen van de graad van licentiaat in de Geschiedenis, Katholieke universiteit Leuven, Faculteit letteren, Department geschiedenis
|
|
Trefwoorden |
commercialisering, cultuurgoederen, galeries, netwerken, verzamelaars, avant-garde, moderne kunst, Interbellum, Brussel, scripties (vorm) |
![](images/edoc.jpg) |
Samenvatting Gevoelens van onbehagen of argwaan vanwege de combinatie van kunst en commercie waren er al aan het einde van de negentiende eeuw, toen impressionisten hun kunstwerken steeds vaker verhandelden buiten de academies om, onafhankelijk en rechtstreeks vanuit hun ateliers. Het netwerk van relaties dat hiermee ontstond kon vanaf de jaren twintig uitgroeien tot een waar 'support-system'. Hier werd ook de basis gelegd voor het commerciële succes van de moderne kunstbewegingen gedurende deze periode, met de privé-galerie als de belangrijkste schakel. In deze studie gaat de aandacht uit naar het belang van het private galeriewezen voor de ontplooiing van de Brusselse avant-garde, gedurende de periode na de Eerste Wereldoorlog tot begin jaren dertig. Verschillende dimensies van het galeriewezen worden behandeld. De dagelijkse praktijk van de avant-gardegalerie wordt nagegaan om het functioneren in kaart te kunnen brengen. Achterliggende vraag is steeds: in hoeverre heeft de commercialisering de historische avant-garde beïnvloed? En: was de commercialisering wellicht de basisvoorwaarde voor het voortbestaan van de kunststroming? |
|
|
|
|