dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Kunst- en leesdossiers : gebruik en beoordeling in het onderwijs
Auteur F. Haanstra
Corporatieve auteur Cultuurnetwerk Nederland
Plaats van uitgave Utrecht
Uitgever Cultuurnetwerk Nederland
Jaar van uitgave 2004
Reeks Cultuur + educatie ; 10-2004
ISBN 90-6997-111-9
Annotatie 92 p. : tab. ; 24 cm. - Met lit. opg.
Trefwoorden leerplannen, beeldende kunsteducatie, literatuuronderwijs, leerlingen, kunsteducatie op school, beoordeling, Nederland


Samenvatting
Portfolio's worden steeds meer gebruikt in scholen, onder andere door een veranderde visie op onderwijs en leren en daarmee op de beoordeling van leerprestaties. In vier artikelen worden de verschillende vormen en beoordelingsmogelijkheden van het portfolio bekeken. Henk Moelands gaat in zijn artikel in op de hierboven genoemde veranderde visie, de verschillende soorten portfolio's en de beoordeling hiervan. De bijdragen van Lars Lindström en van Marie-Louise Damen hebben vooral deze beoordeling tot onderwerp. Joop Dirksen bekijkt op zijn beurt de historie van het leesdossier tegen de achtergrond van veranderende opvattingen over het literatuuronderwijs. De discussie over de gebruiksmogelijkheden en de (beoordelings)problemen van portfolio's zal de komende tijd ook in de kunst- en cultuureducatie nog actueel blijven. De bijdragen in Kunst- en leesdossiers geven theoretische achtergronden en ervaringsgegevens om die discussie beter te kunnen voeren.