|
|
|
Titel |
Jongerenculturen en immaterieel erfgoed : leren van beleving en borging |
Auteur |
S. Verburg |
Tijdschrifttitel |
In: Volkskunde. (2020)121(mei-aug.135-144) |
|
Trefwoorden |
immaterieel erfgoed, cultureel erfgoed, sociale functie, jongeren, cultuurdeelname, vrijetijdsbesteding, tijdschriftartikelen (vorm), onderzoek |
|
|
Samenvatting Wat kunnen we leren van borgingstechnieken van jongeren? In dit artikel gaat Susanne Verburg in op een aantal manieren waarop jongeren hun culturele uiting doorgeven en wat hen drijft om actief te zijn in een groep of community. Bij immaterieel erfgoed wordt meestal gedacht aan meer traditionele tradities met vaak al een wat langere geschiedenis en verbonden met plaatselijke identiteiten, zoals de corsocultuur, het ambacht van molenaar of de sacramentsprocessie van Boxtel. Om het traditioneel immaterieel erfgoedbegrip open te gooien en te leren van borgingstechnieken van ongeren in hun culturele uitingen, heeft Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland onderzoek gedaan naar cultuuruitingen van jongeren en hoe die door deze jongeren worden beleefd. |
|
|
|
|