dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel De relatie tussen cultuur en publiek: een kwarteeuw onderzoek naar culturele omnivoriteit
Auteur H. Roose
Tijdschrifttitel In: De witte raaf. 32(2017)190(nov-dec.6-7.9-11)
Trefwoorden publiek, consumenten, kunst, cultuursociologie, populaire cultuur, elitecultuur, sociale klasse, tijdschriftartikelen (vorm)


Samenvatting
Het sociologisch denken over cultuurconsumptie en over het publiek dat in het Westen aan cultuur participeert, is in de loop van de twintigste eeuw grondig veranderd. Je kan grosso modo drie fases onderscheiden, die sporen met veranderingen in het culturele aanbod en met de wijze waarop dat aanbod in de loop van de voorbije honderd jaar werd gemedieerd. Een eerste benadering gaat uit van de tegenstelling tussen 'elite' en 'massa', een these die we in hoge mate terugvinden bij de Amerikaanse theoretici van de massamaatschappij en enkele vroege denkers binnen de Frankfurter Schule. Een tweede ontwikkeling situeert zich in de jaren zeventig; zij houdt een veeleer empirische benadering in van culturele voorkeuren, legt onder meer de sociale wortels bloot van de opdeling tussen ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur, en schenkt daarbij veel aandacht aan de manier waarop groepen – lees: klassen en klassenfracties – zich in hun cultuurconsumptie van elkaar onderscheiden en elkaar zo proberen te overtroeven. Het werk van de Franse socioloog Pierre Bourdieu is hier toonaangevend. Vanaf de jaren negentig wordt onderzoek naar omnivoriteit dominant, in het licht van de bevinding dat een groeiend aantal cultuurliefhebbers uitingen van ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur combineert. Dat blijft zo tot op de dag van vandaag binnen de cultuursociologie. Na een korte historische contextualisering presenteert de auteur hierna de grote lijnen binnen het intellectuele debat over omnivoriteit. Daarbij grijpt hij terug op de originele teksten van Richard Peterson om de oorsprong van omnivoriteit te duiden, om vervolgens enkele centrale ideeën te schetsen in de discussie over de culturele veelvraat.