dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Been there, tasted that : culinair erfgoed als smaakmaker voor hedendaags toerisme
Auteur N. de Groot
Tijdschrifttitel In:  MMNieuws. 13(2011)2(.26-27)
Trefwoorden cultureel erfgoed, beleving, marketing, cultuurtoerisme, tijdschriftartikelen (vorm)


Samenvatting
Liefde gaat door de maag. Op reis kunnen traditionele gerechten en lokale drankjes zorgen voor een directe ontmoeting met een nieuwe cultuur. Zo’n smaaksensatie heeft veel meer impact dan een aanblik of geur – denk aan de Griekse ouzo en gyros. Reisorganisatie Jiba speelde hier handig op in door een van haar vakantiebestemmingen te etaleren als ‘dat dorpje waar de gyros nog naar gyros smaakt’. Deze slagzin impliceert dat er naast het echte, plaatselijke gerecht ook onechte imitaties zijn die minder smaak hebben. Die laatste variant kun je overal krijgen, maar voor de authentieke ervaring moet je volgens Jiba toch echt in Griekenland zijn. Dit voorbeeld laat zien hoe gastronomie erkend wordt als een belangrijk ingrediënt van het cultuurtoeristische product.