dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Jarig museum laat andere kant van Jopie Huisman zien
Auteur K. de Mik
Tijdschrifttitel In:  NRC Handelsblad. 28-5-2011
Annotatie 2 p.
Trefwoorden tentoonstellingen, markt, sponsoring, financiering, museumcollecties, publiek, cultuurtoerisme, marketing, musea, Friesland, krantenartikelen (vorm)


Samenvatting
Het Jopie Huisman museum, van de gelijknamige schilder (1922-2000) in Workum viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Het beschikt over een collectie van ongeveer 350 schilderijen, waarvan er 150 te zien zijn. Jaarlijks komen er zo’n 50.000 bezoekers. Een wereldprestatie als je bedenkt dat ze geen cent subsidie krijgen en met 55 vrijwilligers werken. Voor het jubileum maakte het museum een expositie die enkele minder bekende aspecten van de autodidact belicht. In 25 jaar bezochten twee miljoen mensen Huismans museum, waarmee het de best bezochte dagattractie van Friesland is. Omdat het museum zonder subsidie draait zijn nieuwe sponsoren hard nodig. Twee à drie grote (de eerste is er: de Rabobank) en honderd kleinere.