dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Gebruik van nieuwe mediatechnieken : thema
Auteur Th. Meereboer, Steen. R. van, ... [et al.]
Tijdschrifttitel In:  MMNieuws. 12(2010)6(.2-31)
Trefwoorden interactieve media, internet, digitalisering, cultureel erfgoed, culturele organisaties, culturele accommodaties, cultuurdeelname, publiek, Nederland, themanummers (vorm), tijdschriftartikelen (vorm)

Samenvatting
Je hoeft even met je ogen te knipperen en er zijn weer een stel nieuwe online applicaties bij. Net wandelde je met behulp van Google Streetview bij kerken in Utrecht binnen om er rustig rond te kijken, en intussen zijn er apps voor je smartphone die je nog niet kende. Preview van een film of theaterstuk? Allemaal door de gebruiker zelf te manipuleren en te voorzien van een reactie, waardering, tags, thuis online, of mobiel. Dat soort ‘ontmoetingen’ vinden niet alleen op of via internet plaats. Theaters en andere podia gaan de straat op en vertonen 3D video’s op historische gevels of andere gedenkwaardige plekken. Rond multitouch tafels of bij aanraakgevoelige wanden brengen bibliotheken en archieven gezamenlijk hun bezoekers bijeen en maken er hun collectie toegankelijk: interactief en annoteerbaar. Er wordt op talrijke manieren aan co-creatie en crowdsourcing gedaan. Liefst op een bijzondere locatie, die ter plekke en tezelfdertijd gekoppeld wordt aan data van gedigitaliseerde erfgoedcollecties en van de bezoekers zelf, gecombineerd met arrangementen; voor wie betekenisvol onderweg wil zijn. Dat lijkt een mooi vergezicht, maar een project als PlaatsenvanBetekenis.nl gaat dat in de nabije toekomst al waarmaken: een geo-location based service met verhalen van amateur-experts, dat als een sociaal netwerk van Lieux de Mémoires de weg wijst naar aansprekende, historische plaatsen. Ook in de musea waar tot voor kort het object centraal stond, zien we nu een verschuiving richting dialoog. Een museum is meer dan een gebouw met mooie spullen en verhalen. Het museum herdefinieert zich en begeeft zich buiten de muren, mengt zich, luistert en vraagt. Het museum gaat in gesprek. Overzicht van projecten: augmented reality, apps voor bibliotheken en musea, twitteren in musea.