dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Holland Festival : feest der paradoxen
Auteur W. Bruls
Tijdschrifttitel In:  Boekman. 22(2010)83(zomer.46-52)
Trefwoorden Holland Festival, podiumkunsten, elitecultuur, avant-garde, overheidsfinanciering, programmering, artistieke leiding, culturele waarde, Amsterdam, Nederland, tijdschriftartikelen (vorm)


Samenvatting
Het Holland Festival krijgt vanaf de start in 1947 enerzijds uitbundige lof voor de gedurfde programmering, hoogstaande kwaliteit en vernieuwende keuzes, anderzijds felle kritiek wegens elitarisme en te radicale programmering. Van de eerste directeur Peter Diamand tot huidig directeur Pierre Audi kenmerkt een reeks paradoxen Nederlands beroemdste festival. Peter Diamand mikte met het Holland Festival op ‘High Art in the Low Lands’. Pierre Audi zoekt naar kwalitatief hoogstaande én avant-gardistische kunst. Even leek het erop dat het festival in de maalstroom van politisering zou verdrinken. Ad ’s-Gravesande redde het festival van een financiële teloorgang. De culturele ruimte die het Holland Festival moet beslaan, is veel groter geworden.