dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Creatieve content te koop : online initiatieven voor de creatieve ondernemer
Auteur I. Koppejan
Tijdschrifttitel In:  MMNieuws. 10(2008)8(.8)
Trefwoorden cultureel ondernemerschap, arbeidsmarkt, marketing, kunstenaars, internet, vernieuwing, netwerken, Nederland, tijdschriftartikelen (vorm)

Samenvatting
Een beginnend creatieve ondernemer (muzikant, schrijver, regisseur) moet doorgaans worstelen om 'ontdekt' te worden door een grote vriendelijke reus (platenmaatschappij, uitgeverij, filmproductiemaatschappij) die in hem of haar investeert. Want de productie, distributie en marketing van het creatieve ei is prijziger dan wat creatieven kunnen betalen. De grote vriendelijke reus blijkt vaak wat minder vriendelijk en ontvangt graag zijn investering terug, als ook een deel van de winst. Dit is natuurlijk zijn goed recht, maar daardoor is het voor de minder succesvolle (lees: verkopende) creatieven lastig om van de creativiteit te kunnen leven. De boost van internet heeft echter interessante initiatieven opgeleverd voor creatieven die de bemoeienis van tussenpartijen in het proces van creatief product naar consument grotendeels omzeilen. Schrijvers hoeven niet meer, met hun manuscript onder de arm, te leuren langs de vele uitgeverijen en muzikanten hoeven niet met hun demo langs de platenbonzen. Snel groeiende initiatieven zoals Blurb, SellaBand en OpenAd zorgen voor een online platform voor creatieven die een andere manier bieden om ontdekt te worden. Hoe werken deze platforms eigenlijk en wat bieden ze?