dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Verlangen naar authenticiteit
Auteur M. Rooijackers
Tijdschrifttitel In:  MMNieuws. 10(2008)4/5(.22-23)
Trefwoorden culturele identiteit, cultuurfilosofie, culturele waarde, commercialisering, beleving, consumenten, tijdschriftartikelen (vorm)

Samenvatting
Consumenten hunkeren naar echte en authentieke ervaringen. Maar wat is authenticiteit? Volgens bestsellerauteur Joseph Pine (De beleveniseconomie) zijn er meer types van authenticiteit te onderscheiden. Om dat en meer toe te lichten was Pine even in Nederland. De boodschap die Pine brengt, is dat in onze kunstmatige en op belevenissen georiënteerde economie de consument hunkert naar echtheid en authentieke ervaringen. Sterker nog: authenticiteit wordt de nieuwe consumentengevoeligheid en daarmede het zakelijk imperatief waaraan de manager zijn strategische, tactische en operationele beslissingen moet afmeten. Maar wat is authenticiteit? Binnen de filosofie is het gangbaar om het begrip te definiëren in negatieve termen. Authentiek is datgene wat 'not of man', 'not of machine' & 'not of money' is. Complicerende factor is dat al het commercieel aanbod per definitie onecht is. De onderliggende drijfveer van zaken doen is eenvoudigweg het maken van winst. Authenticiteit wordt daarentegen geassocieerd met onbaatzuchtigheid en 'acting from the heart'. De auteurs vinden een uitweg uit deze authenticiteitparadox door te kiezen voor de actor-centrische benadering. Het gaat in hun betoog niet over de feitelijke authenticiteit van het aanbod, maar om de perceptie van authenticiteit door de consument, ook al wordt die dus eigenlijk belazerd waar hij bij staat. In hun opvatting vloeit authenticiteit rechtstreeks voort uit de vraag in hoeverre de consument vindt dat een specifiek aanbod wel of niet past bij zijn identiteit. Datgene wat aansluit bij zijn zelfbeeld wordt als authentiek waargenomen, datgene wat niet past als nep.