dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Beeld en betekenis : over historische versus a- historische kunstbeschouwing
Auteur E. Marcus
Tijdschrifttitel In:  Maandblad voor de beeldende vakken. 110(1994)1(feb.10-13)
Trefwoorden tijdschriftartikelen (vorm), esthetica, voortgezet onderwijs, beoordeling, kunsteducatie op school, kunsteducatie


Samenvatting
Binnen de kunstbeschouwing moet zowel de uitstraling van het beeld op de beschouwer als de oorspronkelijke betekenis van het beeld worden onderzocht. Om gestructureerd een beeld te kunnen beschouwen is het gewenst een reflectieschema te gebruiken waarin vragen die aan een beeld gesteld kunnen worden, in een logische volgorde samengebracht zijn. Binnen de basisvorming kan een eenvoudiger schema gehanteerd worden. Er zijn grofweg drie manieren om kunstbeschouwing aan te bieden: in relatie met prak tijkopdrachten, in relatie met de kunstgeschiedenis en als afzonderlijke lessen.